Jokaisen työnantajan kannattaisi antaa työajalla liikkumiselle mahdollisuus
Tagomo on turkulaislähtöinen mainostoimisto, jonka missiona on muuttaa yrittäjän elämää digimarkkinoinnin ratkaisujen avulla. Missiota olisi kenties syytä hieman laajentaa, sillä työajalla liikkuminen on ollut näille ideanikkareille käänteentekevä menestystarina – ja nyt Tagomo vie ylpeänä eteenpäin Aikuisten Liikuntatunnin ilosanomaa.
Yhden yrityksen liikuntakokeilusta maanlaajuiseen tavoitteeseen
Petri Elovaara ja Mikko Lehtinen perustivat Tagomon vuonna 2018 tavoitteenaan kasvattaa yrityksestä menestyvä bisnes. Miehille oli alusta saakka tärkeää, että yrityksen työntekijät voisivat kokonaisvaltaisesti hyvin. Niinpä he lanseerasivat kokeilun liikuttaa henkilöstöään kolme kuukauden ajan tunnin viikossa.
Kokeilu hymyilytti ja tuotti tuloksia, joten seuraava askel oli pysyvä henkilöstöetu: tunti liikuntaa vuoden jokaisena työpäivänä.
“Liikkuminen työajalla vapauttaa tunnin päivästä muuhun, mikä on merkittävä juttu. Se, että vapaa-ajalla saa tehdä jotakin mielekästä, vaikuttaa suoraan mielialaan ja kokonaishyvinvointiin. Työkin maistuu sen jälkeen paremmalta. Jokaisen työnantajan kannattaisi antaa työajalla liikkumiselle mahdollisuus“, sanoo Tagomon toinen yrittäjä, myyntijohtaja Mikko Lehtinen.
Koska konsepti on ollut Tagomolle menestys, Lehtisen ja Elovaaran mielessä alkoi pyöriä ajatus siitä, miten hyvän idean saisi käyttöön muuallekin.
Urheilugaala-yhteistyö avasi mahdollisuudet suurempaan
Parhaa jutut syntyvät yhteistyöllä – niin myös Aikuisten Liikuntatunti.
Tagomon ja Urheilugaalan tiet kohtasivat alkuvuonna 2023. Tagomo halusi lähteä tukemaan Urheilugaalaa kumppanina, koska sen arvot ja missio resonoivat Tagomon omien kanssa. Molemmat myös jakoivat huolen suomalaisten liikkumattomuudesta. Yhteistuumin päätettiin rakentaa Aikuisten Liikuntatunti -hanke, joka ohjaa suomalaista työelämää uudelle uralle. Kampanjan ideana on liikuttaa ihmisiä työajalla.
“Uskomme, että Suomen toimintakyky on mahdollista palauttaa yritysten avulla. Yhdessä pystymme rakentamaan jotakin aidosti merkityksellistä suomalaiseen yhteiskuntaan”, iloitsee Tagomon markkinointijohtaja Emma Lehtisaari.
“Pelkkää positiivista sanottavaa liikuntaedun vaikutuksista”
Tagomon toinen yrittäjä, toimitusjohtaja Petri Elovaara toivoo, että mahdollisimman moni yritys antaisi Aikuisten Liikuntatunnille mahdollisuuden.
“Meillä on pelkkää positiivista sanottavaa liikuntaedun vaikutuksista ja Tagomolla on tästä vuosien näyttö. Työajalla liikkumisen tulokset ovat ovat kiistatta huikeat – kaikilla mittareilla”, Elovaara kiteyttää.